Optimer jeres søgefunktion

Fokus på søgefunktionen et vigtigt led i optimeringen af webshoppen, da denne funktion er ofte brugt af kunderne for at finde frem til produkterne
June 30, 2021

Søgefunktionen er ofte flittig anvendt af kunderne, som en hurtig vej ind til produkterne. Derfor har mange af vores kunder fokus på at optimere søgefunktionen og samtidig sikre, at kunderne får en flot og overskuelig visning af søgeresultaterne.

De besøgende, der anvender søgefunktionen er 4-6 gange mere tilbøjelige til at konvertere til kunder, end dem der ikke bruger søgefunktionen. Dog er det væsentligt at have fokus på at 20-30% af søgningerne ender på en frygtet ”no results found”-side. Derfor er det vigtigt at arbejde med søgefunktionen og de søgeresultater, der bliver vist for den besøgende og se om I kan få det justeret ind til at passe til kundernes måde at søge på, så det i sidste end kan levere gode søgeresultaterne til de besøgende på webshoppen.

En forbedret søgeoplevelse på jeres webshop vil ofte øge konverteringsprocenten og heldigvis kan det angribes med en simpel proces.

Først skal I finde ud af, om I har nogen ”no results found” søgninger. Denne information kan hentes i Analytics, hvis der er opsat Site Search Tracking.

Nedenfor er en simpel guide til, hvordan man opsætter Site Search Tracking i Analytics.

1. Log in på Google Analytics

2. Vælg ”Admin” nede i venstre hjørne (vises med et tandhjul ikon)

3. Under ”View” klikker du på ”View Settings”

4. Sæt Site Search Tracking til “On”

5. Indtast Query parameter som er specifik for jeres webshopsystem. Hvis søgeurlen ender med følgende /result/?q=xxxx så indtastes ”q” i feltet under ”Query parameter”.

Søgeurl’er ender på forskellige parametre afhængig af jeres shopsystem:

Magento bruger ”q” (/result/?q=papir)

Shopware bruger ”search” (/search?search=rose)

 

Herefter vil I være i stand til at se jeres no results-visninger i Google Analytics under Behavior -> Site Search -> Search Terms. Hvis der er søgninger på webshoppen, der har resulteret i ”no results found”, vil disse søgninger fremgå som no-results:søgeord på listen.


Hvis der er søgninger på listen, som er relevante og har fundet sted flere gange, bør I tilpasse søgefunktionen, så disse søgeord, sætninger og udtryk også resulterer i relevante produkter ved en søgning på webshoppen.

Download whitepaper

Flere Blogindlæg

Vil du høre mere?

eller
Tak for din besked - du hører fra os ASAP
Oops! noget gik galt, venligst prøv igen
Martin Tygsen
Partner
WEXO
30 21 21 77