Ny Ecommerce platform

22/3/2024
Download whitepaper

Det kan være en stor beslutning at skifte ecommerce platform eller hvis I skal til at anskaffe jeres første. De forskellige muligheder på markedet kan noget forskelligt, er forskellige steder i deres tekniske modenhed og har måske et bedste fit til nogle markedstyper fremfor andre.  

Vi har samlet 10 gode råd for, hvad I overordnet bør inddrage i beslutningsprocessen.

1. Forretningsmodel (B2C, B2B, D2C)

Kravene til processer og funktioner varierer afhængigt af, hvilken markedstype I opererer på. Alt afhængig af om jeres målgruppe er B2B / B2C eller begge - så kan en platform være bedre egnet end andre. Mens nogle platforme som Magento 2 og Shopware 6 indeholder funktionalitet til flere forskellige markedstyper, er andre platforme meget mere optimerede til enten B2C eller B2B e-handel.

2. Projektets kompleksitet

Uanset om I er en lille virksomhed, SMV eller stort firma, kan e-handelsprojekter variere i kompleksitet og kræve forskellige funktioner. Der er fx forskel på hvor skalerbare de enkelte ecommerce platforme er  og hvor godt de kan understøtte jeres vækst.

Composable - “best of breed” model

En anden retning er at kigge bredere på platformens tilgang til hele det ekommersielle tech landskab. Hos WEXO har vi stor succes på opensource platformene Magento 2 og Shopware Community edition, hvor vi bygger robuste og skalerbare løsninger baseret på en kerne fra platformen.


På denne centrale kerne tilkobles de relevante “best of breed” teknologier, som løser den funktionalitet, de er specialudviklet til.  Dette kan lade sig gøre, da platformen i sit fundament understøtter denne microservice tilgang.

Se Daarbak casen her.

Flere platforme har allerede et omfattende partnerlandskab, hvor der via plugin eller API findes standard integrationer.

3. Ansvar og stabilitet

For så langt de fleste gælder det, at deres ecommerce er forretningskritisk og dermed er det vigtigt, at platformen har en vis “trackprovenhed”. Etablerede e-handelsplatforme har generelt allerede bevist deres værd og er stabile med hensyn til ydelse og funktionalitet. De har en omfattende brugerbase og er blevet forbedret og optimeret gennem årene for at imødekomme behovene hos virksomheder i forskellige størrelser og brancher.

Udover at kigge på platformens levetid, antallet og typer af virksomheder, der er anvender platformen kan I også bruge eksempelvis anmeldelser fra IDC eller som her Gartner Magic Quadrant.

4. Fremtidssikring

Etablerede e-handelsplatforme har generelt en klar vejviser for fremtidige udviklinger og opgraderinger. Så tjek om den platform, I har i tankerne, har et roadmap for fremtidig udvikling eller som minimum vend det med det/de bureauer, I har i tankerne. Så kan I være sikre på, at platformen vil blive kontinuerligt udviklet for at holde trit med de skiftende krav på e-handelsmarkedet og have et solidt fundament for jeres online forretning på lang sigt.

Her ses eksempelvis roadmapet for Shopware 6.

5. Sikkerhed

I e-handel er det almindeligt at skulle håndtere meget følsomme oplysninger såsom kunde- og ordredata. I dette kræves et højt sikkerhedsniveau mod cyberangreb, databrud eller manipulation. Denne sikkerhed kræver både at platformen tilbyder robuste sikkerhedsfunktioner samt, at løsningen driftes under forsvarlige forhold.

6. Fleksibilitet og skalerbarhed

E-handel bevæger sig hele tiden og stadig i høj fart. Hvem havde for bare et år siden forudset AI massive impact og muligheder blot for at tage et højt aktuelt emne. Men det er ikke kun teknologien i sig selv, der hele tiden udvikles men også markedsforhold, devices som introduceres og medier hvor igennem kommunikationen foregår.

En fleksibel og skalerbar platform er afgørende for at skalere med virksomhedens vækst, både hvad angår antallet af produkter og trafik samt antal lande. Også her kan det være centralt ikke blot at kigge på platformens indbyggede muligheder men bredt i det systemlandskab som platformen er en del af med “best of breed” microservices.  

7. Support og fællesskab

Pålidelig kundesupport, der hurtigt reagerer på problemer eller spørgsmål, er afgørende i e-handel. Det gælder både den support man kan få direkte hos platformen men også gennem det bureau, man ender med at vælge til implementeringen. En stor brugerbase tilbyder også fordelene ved omfattende support i form af dokumentation, tutorials eller fora. Både Shopware og Magento 2 har store communities, hvor engagerede brugere diskuterer, og sparer med hinanden omkring platformen, hvilket kan være til stor hjælp og sikkerhed for jer.


Som vi også berørte i punkt 3, bør I også kigge på antallet af virksomheder på platformen. For de to platforme vi arbejder med hos WEXO, kan vi tæller i 10tusindvis af brugere på tværs af landegrænser og markedstyper.

8. Omfattende funktioner og udvidelser

Hvad har I brug for af funktionalitet? Ja det spørgsmål skal I i første omgang overveje grundigt inden jeres valg af platform. Fælles for de fleste platforme er, at de understøtter gængs ecommerce som varestyring, søgning, købsflow, pris/rabat mm. Mere udfordrende kan det så blive i forhold til markedstyper, hvor nogle platforme kan blive udfordret på B2B eller internationalisering, hvor platforme også kan blive udfordret.



Så inden I afsøger markedet her - så definer en liste over behov og gerne delt i “need / nice”. Som her ved Shopware kan platforme også gruppere funktionalitet i forskellige løsningsmodeller, som sikrer, at I som kunde får den funktionalitet I har behov for i forhold til jeres investering.  

9. Grænseflader og integration


For effektivt at kunne synkronisere data og skabe en gnidningsfri integration imellem de ønskede eksterne systemer såsom et ERP, PIM, CRM, osv., er det relevant at undersøge den enkelte platforms kompatibilitet med de systemer, der findes i jeres organisation. Det kunne være i form af erfaringer fra lignende cases eller at undersøge om standard plugins findes hos platformen.  

10. Omkostninger

En omkostnings-benefit-analyse bruges til at vurdere omkostningerne – det kunne være ved at se på en Total Cost of Ownership. Omkostningerne til platformen skal sammenlignes med budgettet og de forventede salg på den ene side og vurderes i forhold til jeres krav på den anden. Mulige omkostninger kan omfatte opstartsinvestering i platform, transaktionsgebyrer i forhold til det salg som sker på platformen, månedlige abonnementer osv.

Derfor skal man ikke kun forholde sig til her og nu etableringsomkostningen, men se på den samlede investering over en forventet levetid af platformen.

WEXO

Med mere end 20 års erfaring i udvikling og implementering af ecommerceløsninger for en lang række danske og internationale virksomheder, har vi gjort os mange erfaringer. Erfaringer som vi naturligvis bruger i vores rådgivning både når I står platformsvalget men også i den senere implementering af netop jeres løsning.  

Se vores cases her.

Tilbage til blogindlæg oversigten
Flere blogindlæg
Vil du høre mere?
eller
Tak for din besked - du hører fra os ASAP
Oops! noget gik galt, venligst prøv igen
Martin Tygsen
Partner
WEXO
30 21 21 77