Få et effektivt checkout flow

22/3/2024
Download whitepaper

Har din webshop et problem med at mange brugere forlader kurven og dermed ikke færdiggører købsprocessen? Så er det et oplagt sted at starte, for at forbedre konverteringsraten på sitet. Især fordi der altid vil være forbundet flere omkostninger med at generere mere trafik til sitet og finde nye kunde, fremfor at optimere den eksisterende trafik. Med andre ord, så er optimering af webshoppens købsflow en lavt hængende frugt ift. konverteringsoptimering og det behøver ikke nødvendigvis at være tidskrævende eller forbundet med høje omkostninger.

I denne artikel går vi i dybden med de ting du skal være opmærksom på og deler konkrete eksempler fra danske webshops, som aktivt arbejder med at øge konverteringsraten gennem et bedre og gnidningsfrit checkout flow.

Hvad skyldes en høj forladt kurv procent?

Når man søger at skabe en gnidningsfri købsproces, så er det alfa omega, at man guider kunden og undervejs gør dem opmærksom på de muligheder de har. Formår man ikke dette, så er det næsten sikkert, at man går glip af ordre og dermed omsætning. Lad os se nærmere på nogle forskellige eksempler på, hvad der kan lægge til grund for en høj bounce rate på webshoppens checkout flow.

Manglende USP'er (Unique Selling Points) kan resultere i at en høj procentdel af webshoppens brugere tilføjer produkter til kurven og besøger checkoutsiden blot for at estimere fragtomkostningen. Havde man i første omgang sørget for at præsentere denne information i header eller footer, kunne dette undgås. Det virker måske ikke som et kæmpe problem for virksomheden, men det skaber en dårlig brugeroplevelse, som får brugerne til at søge efter alternative webshops.

Manglende betalingsmetoder kan være en hæmsko for mange forbrugere, som har deres klare foretrukne betalingsmiddel når det kommer til online handel. Har du en målsætning om at vækste forretningen med x-antal procent, så nytter det altså ikke at negligere mobilbetalinger, som nu udgør knap hver 3. betaling ved e-handel og fortsat er i stigende tendens.

Kilde: Dansk Erhverv, E-handelsanalysen 2021

Manglende leveringsmuligheder er ligesom med betalingsmetoder en vigtig faktor når det kommer til konverteringsoptimering og mindske afvisningsprocenten på checkout flowet. Iht. e-handelsanalysen 2021, så er levering i form af hent-selv i en stigende tendens, hvorimod hjemmelevering er blevet en mindre benyttet leveringsmetode.

Kilde: Dansk Erhverv, E-handelsanalysen 2021

Ift. leveringsmetoder, så er det essentielt at man tager udgangspunkt i webshoppens målgruppe, hvilket også understøttes af e-handelsanalysen 2021. Som man nok havde forventet, så er hjemmelevering til privatadresse betydeligt vigtigere for pensionisterne, hvorimod de resterende befolkningsgrupper foretrækker hent-selv mulighederne som bl.a. pakkeautomat, netbutikkens adresse eller pakkeshop.

Fælles for de 3 punkter, så er forventningsafstemning en vigtig parameter, når man kigger nærmere ind i optimeringen af et checkout flow. Det bringer os tilbage hvor vi startede - Sørg nu for at skabe en rød tråd i købsoplevelsen. Nogle bruger havner direkte ind på forsiden, andre på kategori- eller produktsider og derfor nytter det ikke, kun at liste sine USP'er på forsiden. Køber i jer til 80% af trafikken igennem Google Shopping, så ved vi med sikkerhed at alle potentielle kunder havner på en produktside også er det altså essentielt at produktsiderne står skarpt med alt relevant information.

Optimer checkout flowet og øg konverteringsraten

Formår du at lukke salget i checkout, eller taber du potentielle kunder på gulvet som forhindrer jer i at vækste forretningen? I dette afsnit ser vi nærmere på konkrete eksempler, som formår at skabe en nem og overskuelig købsproces.

Slide-in checkout

I dette eksempel slider en bar ind på højre siden af webshoppen, når en kunde har trykket "Tilføj til kurv". Her får brugeren oplysninger om fragtmetode, fragtomkostninger, hvor langt de er fra at opnå fri fragt samt hvor meget de mangler at tilføje til kurven for at modtage et gratis produkt. Her formår (i dette tilfælde Ecooking) altså at forventningsafstemme den potentielle kunde på flere forskellige niveauer, allerede inden de går til checkout siden.

En anden vigtig pointe i dette eksempel, er også at kunden ikke med det samme redirectes direkte til checkout siden, men derimod har muligheden for at shoppe videre og dermed øge kurv størrelsen inden købet gennemføres.

Slide-in Checkout

Købsprocessen i steps

I forlængelse af ovenstående eksempel, har vi nu klikket videre til checkout siden og bliver øverst mødt med en tidslinje. Tidslinjen kan igen forventningsafstemme kunden ift. hvilke trin de skal gennemføre for at ordren bliver gennemført. Har man mange opdelte steps eller generelt ikke mulighed for one-page checkout, så er det en oplagt mulighed for at tage brugeren i hånden igennem hele checkout flowet.

Købsprocessen trin-for-trin

One-page Checkout

Som alternativ til multi-page checkout, så kan one-page checkout forventningsafstemme den potentielle kunde med det samme. Her får de øjeblikkeligt vist hvilken data webshoppen skal bruge før købet kan gennemføres og dermed kan brugeren hurtigt afkode hvor lang tid processen vil tage for at han/hun er færdig.

Garant har så taget one-page checkouten et trin videre og nummeret de 4 trin, som kunden skal gennemføre; Tilføj produkt til kurv, oplysninger, fragtmulighed og betalingsmetode, kort og præcist, som det bør være!

One-page checkout

Multi-page vs. one-page checkout

Hvorvidt du skal vælge et multi-page checkout flow eller en one-page checkout afhænger af flere faktorer. Når du skal vurdere hvad der fungerer bedst for din webshop, afhænger det i høj grad af målgruppen og hvilke produkter der sælges. Du kan vælge af foretage en reel split test af de to løsninger, for på den måde at finde ud af hvilken der fungerer bedst. Du kan også vælge at benytte one-page checkout til mobilenheder og multi-page til desktop enheder.

Hvorvidt du anvender den ene eller anden løsning er i sidste ende op til dig. Vi anbefaler dog at man under alle omstændigheder, har fokus på at fjerne distraktioner, ved bl.a. at reducere antallet af felter og dermed simplificere selve checkout processen.

Tilbage til blogindlæg oversigten
Flere blogindlæg
Vil du høre mere?
eller
Tak for din besked - du hører fra os ASAP
Oops! noget gik galt, venligst prøv igen
Martin Tygsen
Partner
WEXO
30 21 21 77