Kundeklub & Loyalitetsprogram, sådan kommer du i gang

22/3/2024
Download whitepaper

Hvad er en Kundeklub og hvilken værdi tilfører den din virksomhed?

En kundeklub/ loyalitetsprogram/ loyalitetsklub/ pointshop på webshoppen er et stærkt værktøj til at skabe loyale kunder og mersalg. Kundeklubben gør det muligt for virksomheder at komme endnu tættere på kunderne og derved styrke kunderelationen.

Når virksomheder bruger kundeklubben til at skabe stærkere relationer til kunderne, er det nemmere at skabe loyale kunder og ambassadører, som køber oftere, er mere tilbøjelig til at referere nye kunder og generelt køber for en højere gennemsnitlig ordreværdi (AOV). Loyalitetsprogrammer er en effektiv marketingkanal, som typisk overgår andre marketing kampagner og platforme. Det kræver dog en hvis kundebase, før kundeklubben bliver en af de vigtigste platforme.

Medlemmer af en kundeklub kan nudges på forskellige måder, bl.a. gennem rabatter eller andre fordele. Der behøver dog ikke nødvendigvis, at være et økonomisk incitament forbundet med alt kommunikation eller fordele ved en kundeklub. Det handler om at tænke ud af boksen, kende sin målgruppe og tilbyde det de efterspørger. For at inspirere dig, har vi nedenfor listet en række forskellige eksempler på hvordan du kan aktivere og honorere medlemmer i jeres kundeklub.

Kundeklub eksempler

  • Medlemsrabatter på varer og ydelser
  • Invitation til medlemsarrangementer og andre eksklusive events
  • Klippekort, som ved et given point udløser en præmie
  • Pointshop
  • Tips og gode råd
  • Nyheder før ikke-medlemmer
  • Adgang før ikke-medlemmer (eks. ved Black Friday)
  • Gratis gaver

Ved at lade kunderne optjene bonuspoint på ordre, giver man dem også et incitament for at vende tilbage og bruge denne rabat indenfor en tidsbegrænset periode. Flere virksomheder bruger eksempelvis e-mail til at skabe en "sense of urgency" i forhold til at bonuspoint har en udløbsdato.

En succesfuld kundeklub er integreret på tværs af kanaler, og tillader at kunderne kan optjene og bruge point på tværs af webshoppen og de fysiske butikker. Derudover skal klubmedlemmerne have let adgang til købsdata og points, som bør samles ét sted, der nemt kan tilgås fra kundens ønskede enhed.

Vi opfordrer til at i tester forskellige budskaber af, for at finde ud af hvad der er mest relevant for netop jeres målgruppe. Når i har finjusteret jeres mailflow, handler det om fortsat at levere content af høj kvalitet og øge permission listen, så kundeklubben bliver en vigtigere del af jeres markedsføring i takt med at i skalerer forretningen.

Tilbage til blogindlæg oversigten
Flere blogindlæg
Vil du høre mere?
eller
Tak for din besked - du hører fra os ASAP
Oops! noget gik galt, venligst prøv igen
Martin Tygsen
Partner
WEXO
30 21 21 77