Cross Channel med Brugeren i centrum på tværs af medier

Med Cross Channel får kunderne den samme oplevelse af virksomheden uanset om de handler på webshoppen eller i butikkerne.
April 20, 2022

Cross-Channel - Sæt Forbrugeren i Centrum på tværs af Kanaler

Cross-Channel er en kundefokuseret marketingteknik, der bruges for at skabe en integreret brugeroplevelse på tværs af medier.

Cross-Channel handler om at sætte kunden i centrum og levere det indhold, som er relevant for den enkelte bruger. Det er essentielt at forbrugeren oplever en ensartethed uafhængigt af om kommunikationen finder sted fysisk eller online. Hele Idéen bag Cross-Channel er at det forrige budskab forstærker det næste og dermed skabes der en problemfri brugeroplevelse.

Et succesfuldt setup formår at fortsætte samtalen med forbrugeren på tværs af kanaler og igennem alle faser af købsprocessen og kundens livscyklus. Der er stor forskel på hvad og hvordan man bør kommunikere til potentielle kunder sammenlignet med loyale kunder. Ligeledes er der stor forskel på hvordan man byder en ny kunde velkommen ift. en kunde som aktivt søger efter et produkt i markedet.

Cross Channel vs. Multi Channel

  • Multi Channel strategien fokuserer på at benytte flere forskellige kanaler, men uden at tage højde for kunderejsen. Dette kan skabe en række problemer, eks. hvis en bruger har fået et gavekort, men kun kan bruge det online og ikke i de fysiske butikker.
  • Cross Channel strategien tager derimod højde for kunderejsen og søger at skabe en ensartethed på tværs af medier og platforme.

Cross-Channel Eksempler

Hos WEXO har vi implementeret en lang række forskellige Cross-Channel funktioner som alle har haft til formål at skabe en ensartet brugeroplevelse. Nedenfor finder du et udkast af vores løsninger.

  • Kundeklub - Integreret kundeklub på tværs af kanaler, som tillader kunder at optjene point til kundeklubben i både webshoppen og butikkerne.
  • Webstandere i fysiske butikker - Standerne giver kunderne i fysiske butikker mulighed for at købe på samme måde som de ellers vil have gjort online. Udover at tilgå alle produkter online, kan de optjene points, se kvitteringer og m.m.
  • Butikslagervisning - En funktion, som giver kunderne let adgang til at se om produktet er tilgængelig i den lokale butik.
  • Pickup in store (Click and Collect) - Kunderne har mulighed for at bestille en vare i webshoppen og efterfølgende hente den i en butik eller senere bytte varen i en af butikkerne. Eller hvis en fysisk butik ikke har varen på lager, så kan kunden købe den i webshoppen på webstanderen ude i butikken.
  • Optimeret checkout flow - Et soft login i checkout, som gør det hurtigere at købe for klubmedlemmer, samt give dem oplysninger om rabatter og gratis fragt inden de gennemfører købet.
  • Adresse lookup i checkout og ved tilmelding - For at undgå fejlindtastninger i checkout er der implementeret adresse lookup og validering af den indtastede adresse.

Download whitepaper

Flere Blogindlæg

Vil du høre mere?

eller
Tak for din besked - du hører fra os ASAP
Oops! noget gik galt, venligst prøv igen
Martin Tygsen
Partner
WEXO
30 21 21 77