Vi hjælper dig i gang med Click & Collect (Køb og hent)

22/3/2024
Download whitepaper

Hvad er Click and Collect?

Click and Collect, Køb og hent eller Pickup in store er en leveringsmetode, som giver en webshop mulighed for, at kunden selv kan afhente varen i en af virksomhedens fysiske butikker eller lagre kort tid efter, at varen er bestilt online. Eller hvis en fysisk butik ikke har varen på lager, så kan kunden købe den i webshoppen fra en webstander stående ude i de respektive butikker.

Den øget konkurrence indenfor e-handel er løbende med til at udfordre status quo og det er køb og hent et godt eksempel på. Click & Collect er endnu et led i en Omnichannel strategi, som søger at forbedre kundeoplevelsen ved at møde kunden, hvor kunden ønsker det.

Køb og hent er allerede udbredt i mange forskellige kæder og butikker, og følger jeres virksomhed ikke trop kan det være en dealbreaker for potentielle nye kunder, der ellers søger over til konkurrenterne. Vi anbefaler derfor at i såvidt muligt også overvejer mulighederne for at tilbyde Click & Collect overfor jeres kunder. Nedenfor har vi listet nogle af de mest oplagte fordele ved at implementere Click and collect som leveringsmetode.

Fordelene ved Click and Collect

Click and Collect er blevet en populær leveringsmetode, som både sparer virksomheden for tid og penge. Nedenfor har vi listet en række af de fordele, som Click and Collect medfører:

  • Fleksibel og omkostningsfri levering
  • Højere avance pr. ordre
  • Øget konverteringsrate, pga. flere leveringsmuligheder
  • Møde kunden ansigt til ansigt
  • Live-feedback
  • Anledning til mersalg

Implementering af Click & Collect

Hvordan i skal implementere Click and Collect afhænger i høj grad af om virksomheden har et centraliseret- eller decentraliseret varelager. Med flere forskellige varelagre, skal i overveje hvordan Click and Collect håndteres:

  1. Lagerhåndtering styres fra webshoppens lager
  2. Lagerhåndtering styres fra de enkelte butikkers varelager

Hvis jeres køb og hent funktion styres fra webshoppens lager, så inviterer i indirekte kunderne hen til jeres hovedlager og her er det vigtigt at processerne forbliver gnidningsfrie og at der er ansatte klar til at løfte opgaven.

Før kunden henter sin ordre, skal i samtidig have sikret at der er etableret et mailflow, som automatisk sender en mail til kunden når ordren er klar til afhentning og her er det naturligvis vigtigt at mailen ikke havner i spam-mappen.

For at gøre processen så gnidningsfri som muligt, er det ligeledes vigtigt at jeres virksomhed har implementeret en intuitiv store locator, som gør det nemt og hurtigt for kunderne at finde frem til jeres fysiske butikker og som samtidig gør kunden opmærksom på adresse og åbningstider.

Tilbage til blogindlæg oversigten
Flere blogindlæg
Vil du høre mere?
eller
Tak for din besked - du hører fra os ASAP
Oops! noget gik galt, venligst prøv igen
Martin Tygsen
Partner
WEXO
30 21 21 77