Tilbage til whitepaper oversigten

Skab et solidt fundament og tag forretningen til næste niveau

Du kan nemt blive så optaget af den daglige drift, at du glemmer at have fokus på de tiltag, som kan flytte jeres webshop og forretning til næste niveau.

I denne guide får du vores bedste bud på, hvordan du optimerer jeres drift og samtidig har overskud til at fokusere på de områder, der hæver jeres ordretilgang og omsætning.

Vi viser, hvordan du opbygger og drifter en virksomhed, som er klar til vækst og mere end 10.000 månedlige ordrer.

Understøtter e-handelsplatformen jeres vækstambitioner?

Når I skal vælge e-handelsplatform, bør I tænke på, hvor jeres virksomhed skal være om 5 år. Uden det mål for øje risikerer I at vælge en platform, der ikke understøtter jeres vækstambitioner.

Har I ikke planer om at skifte platform, så kan det være en god idé at lave en ”trykprøve” af jeres nuværende platform. I skal have afprøvet, om den kan følge med, efterhånden som I udbygger og vækster jeres webshop.

I bør tage nedenstående faktorer i betragtning ved valg af e-handelsplatform:

  • Skalerbarhed
  • Brugervenlighed
  • Muligt at automatisere arbejdsprocesser
  • Mulighed for udvikling af nyefunktioner/tilpasninger
  • Marketingværktøjer
  • Sikkerhedshensyn

Stabil og skalerbar hosting

Et andet vigtigt område i at gøre webshoppen stærk til jeres vækst er server setup. Her er det væsentligt, at I er på et setup, der kan håndtere datamængden og trafikken i takt med, at I vækster. Få eventuelt trykprøvet jeres serversetup og se, hvor langt I kan gå med det, I har i dag.

Målet er en stabil serverløsning og høj oppetid, der kan håndtere presset fra den mængde trafik og data, der følger med mange ordrer. Flere af de store kunder hos WEXO kører på Cloud hosting som Amazon Web Services (AWS) og Digital Ocean. En stor fordel ved cloud hosting er, at det kan skalere op og ned, så du nemt klarer et stort udsalg, hvor presset på webshoppen øges gevaldigt.

AWS er en god model, hvis du har brug for høj stabilitet og skalerbarhed i peak hours. F.eks. på Black Friday, hvor der for et par år siden blev kappet en fiberforbindelse hos et Dansk hosting selskab. Her kom internettet først tilbage dagen efter – det var aldrig sket med AWS.

Nedenstående figuren viser CPU-forbruget (blå graf) og antal instanser (orange graf) på AWS over et døgn på en større dansk webshop. Hvor instanserne automatisk skalere op og ned efter behov.

AWS - Cloud hosting med CPU-forbrug og antal instanser

Sikkerhed i leverancen af jeres webudvikling

Sikre at I har en god leverancesikkerhed i udviklingen af webshoppen, så I ikke bliver stoppet i jeres vækst pga. mangel på ressourcer.

Følgende tre punkter er specielt vigtige for de større e-handelsvirksomheder:

  • Sikkerhed i leverancen af webudvikling
  • At få nok udviklingstimer og kvalificeret timer
  • At få lovet faste udviklingsressourcer og adgang til flere ressourcer i peak perioder

Mange har oplevet, at det er udfordrende at finde de rigtige folk og ikke mindst dygtige udviklere. Derfor er flere af de store e-handelsspillere i Danmark gået mere i retningen af at hyre faste fuldtidsressourcer hos WEXO, så de selv kan holde fokus på kerneforretningen - med at sikre effektive indkøb, den gode markedsføring og øget salg.

Virksomheder som Redoffice Scanoffice, Sport24, Incover, Blockbuster og Sparvinduer, har valgt at lade WEXO bliver en udvidelse af deres webafdeling.

Med en fasttilknyttet udvikler hos jeres webbureau får I ikke kun fornøjelsen af en udvikler. I får også adgang til hele hans bagland, som sikrer en høj faglighed og stor leverancesikkerhed i udviklingen af webshoppen. Læs mere om at få tilknyttet en fast seniorudvikler til jeres webshop i vores afsnit om fuldtidsressourcer.

Hastighed og sikkerhed

Uanset om jeres webshop har 3, 3.000 eller 30.000 besøgende om dagen, så er hastigheden alfa & omega hvad angår fastholdelse af kunder og efterfølgende konvertering. Studier fra Google viser, at bounce rate konsekvent stiger med 32%, hvis load tiden "bare" er mellem 1-3 sekunder.

Hastighed er også en ranking factor og et officielt Google "signal". Siden juli 2018 har Google fokuseret på hastighed, og i særdeleshed mobil hastighed, som et led i deres SEO ranking mekanisme.

Hvis du har et godt budget til at arbejde med hastighed på webshoppen, bør I se i retning af Progressive Web Apps (PWA), der kan sikre lynhurtige loadtider på kategorisider, varekort, filtre. Oplev f.eks. at produkterne loader på et ”øje-blink” efter valg af egenskaber i filteret -> Afsmitter direkte på kundeoplevelsen.

Sikkerheden skal være i orden, så kunderne er trygge ved at handle på webshoppen. I bør have en plan for opdateringen og sikkerhedspatches af jeres webshop, så du er sikker på, at der løbende er fokus på området.

Fjern forhindringer for dine kunder

Gnidningsfrit checkout flow

Friktion på checkout er en af de største udfordringer for de fleste webshops. Der bør løbende være fokus på at finde en måde at gøre checkout så enkel og let, at flest mulige kunder ender med at købe på webshoppen.

  • Fjern behovet for oprettelse af konto
  • Reducer antallet af steps, som kunden skal igennem
  • Standard leveringsmetode bør være den billigste, medmindre der er en hurtigere mulighed
  • Brug så få formularfelter som muligt og brug automatisk udfyldning, hvor det er relevant
  • Gem fakturerings- og leveringsoplysninger, når og hvor det er muligt
  • Giv jeres kunder flere måder at betale for deres ordre

Når kunderne har brugt tid på at finde frem til de produkter, de gerne vil købe, skal det være så let som muligt at komme igennem købsflowet i webshoppen. Hvis der er bump på vejen i checkout, vil flere opgive deres kurv og forlade webshoppen for at finde produkterne et andet sted. Læs flere tips til konverteringsoptimering.

Invester i den gode kundeoplevelse

Få opsamlet jeres mange kundedata i et CRM-system og lær jeres kunder endnu bedre at kende. Den viden er guld værd og kan bl.a. bruges til at levere mere personlige oplevelser på tværs af webshoppen - det vil skabe loyalitet til jeres brand og i sidste ende øget omsætning.

I har en stor mænge data tilgængelige på jeres kunder, som bare venter på at blive brugt til at lære dem bedre at kende. En gennemtænkt integration mellem jeres CRM-system og webshop er derfor et vigtigt led i at få værdi ud af den mænge kundedata I løbende får ind på jeres kunder.

Automatisering igennem integrationer

Automatisering af arbejdsgange med integrationer mellem webshop og jeres systemer vil spare jer mange mandetimer, som i stedet kan allokeres til markedsføring, salg og indkøb, hvor det giver stor værdi til virksomheden.

  • Få frigjort arbejdstimer og øg kundeservicen med stærke integrationer mellem din webshop og jeres andre systemer
  • Få synkroniserede lagerantal og priser, der giver kunden den bedste købsoplevelse
  • Få overført ordrer til pakkeriet i det øjeblik, der er en gyldig betaling registreret, så kunden oplever en hurtig levering
  • Få afrapporteret til jeres Business Intelligence, så I kan træffe de rigtige valg

Effektiv lagerstyring med WMS

Lagerstyring med WMS

Som e-handelsvirksomhed er lagerhåndtering et essentielt parameter at fokusere på, da processerne på lageret, fra ordren modtages, til de er klar til forsendelse, er rygraden i forretningen. Med et Warehouse management systemet (WMS) får I effektiviseret arbejdsgangene på lageret, skabt overblik og minimeret fejl. WMS-systemet skal integreres med jeres webshop og pluksystem, så alt kan køre automatisk.

Med et integreret WMS vil I opleve, at effektiviteten stiger markant med den mere effektive plukning og pakke proces, bedre fejlkontrol samt effektiv håndtering af returpakker. I vil opleve, at det tager langt kortere tid at få en ordre igennem flowet og ud til kunderne end tidligere. Det giver bedre kundetilfredshed og mere omsætning.