PIM case: Produktberigelse & avancerede produktfeeds

Produkt feed automatisering

Hvis du ønsker at få mest muligt af dine marketingkampagner på tværs af platforme, er det oplagt at automatisere processerne, således alle produkt feeds mappes korrekt i henhold til de enkelte platformes form og krav.

Her kan PIM systemet opbygge og levere produktfeeds til de enkelte salgskanaler hver især, som f.eks. Google shopping, Facebook, Amazon, Pricerunner, Affiliates eller lignende.

Ved at lade PIM behandle produktfeeds, kan du forbedre performance på webshoppen, fordi du ikke tvinger CMS systemet til at køre et cron job, hver gang det enkelte feed skal opdateres.

Derved undgår du at skabe unødig belastning ved at de mange salgskanaler trækker billede informationer og lignende data direkte fra webshoppens server. Alt dette kan i stedet håndteres i PIM systemet, så webshoppen ikke bliver en flaskehals.

Produkt feed automatisering til diverse marketingkanaler

Fra standardiserede til avancerede produktfeeds

Som tidligere nævnt, har hver platform nogle unikke attributter, som kan mappes for at forbedre kvaliteten af produkt feeds, hvorfor hver marketingkanal bør have sit eget dedikeret produkt feed for maksimal udbytte.

Vi vil i det efterfølgende afsnit liste en række eksempler på hvordan du kan gå fra et standardiseret produkt feed til et avanceret produkt feed, ved at berige hver enkelt kanal med deres egne unikke attributter.

Google product category

Mapping af Google_product_category er best practice i forhold til Google Ads og kampagnetypen Google Shopping. Attributten er valgfri og kan bruges til at tilsidesætte Googles automatisk kategorisering.

Ved at indsende den korrekte google_product_category, hjælper du Googles algoritme med at forstå hvilket produkt du sælger.

Størrelse

Størrelsen er en essentiel attribut, som i høj grad påvirker konverteringsraten. Hvis Googles algoritme allerede ved at den potentielle kunde er en størrelse Large og i ikke har denne på lager, så nytter det ikke at spilde marketingbudgettet.

Farve

Det samme gælder med farven, hvis i har et produkt i mange forskellige farver. Ved at have et bredere sortiment, øger i chancen for at kunden lægger en ordre hos jer.

Energiklasse

For en håndfuld produkter kan det være nødvendigt eller en god idé at indsende data om energiklasse. Dette kan vises i forbindelse med annoncen og være en god måde at forventningsafstemme kunden, inden de klikker ind på webshoppen (og dermed bruger jeres marketingbudget).

Additional image link

Additional_image_link attributten kan give yderligere information til de potentielle kunder ved at præsentere flere produktbilleder for kunden, fra forskellige vinkler eller med produktindstillingselementer.

produktfeed additional image link attributten

Produkt feed regler

Produktfeeds og regler går hånd i hånd. Vi har løbende diskuteret vigtigheden af at forventningsafstemme kunden, ved at præsentere dem for den korrekte information og det medfører både en højere konverteringsrate samt en mere effektiv brug af marketingbudgettet.

Du kan strategisk anvende produkt feed regler til at ekskludere en varer eller kategori når dit sortiment er begrænset. Tag for eksempel en trøje, som du kun har tilbage i størrelse small og XL eller en enkelt farve. Fremfor at bruge budget på disse, kan du i stedet ekskludere begge størrelser indtil i får den på lager i de mest gængse størrelser.

Vil du høre mere?
eller
Tak for din besked - du hører fra os ASAP
Oops! noget gik galt, venligst prøv igen
Ronni Hansen
Senior PIM-konsulent
WEXO
44 12 40 14