ARTIKEL

Retail as media

Udgivet 24/6/24

Retail as media har i de senere år fået mere og mere opmærksomhed i det e-kommercielle space, og det med god grund. Internationalt har det nemlig de sidste 10 år været en af de hurtigst voksende digitale annonceringsformer, og det er anslået til at udgøre 21% af alt digitalt mediespend i 2025 i USA.

I Danmark er potentialet bestemt også til stede, hvor især stærke multibrandhuse som Matas og Dagrofa har systematisk taget det til sig på B2C-markedet, mens Hørkram udnytter det flot på deres B2B-platform.

I en vis forstand er det “gammel vin på nye flasker”, forstået således at købmænd længe har fået markedsføringstilskud i deres samarbejde med brandowners ud fra det fælles WIN at få solgt produkterne. Mange e-købmænd har dog negligeret det i ønsket om at bygge relevante kunderejser på deres webshop. Udvikling i CMS-systemer og værktøjer som Relewise inden for søgning og rekommendering har skabt nye muligheder for at koble kunderejse og produktpush drevet af data.

homepage-concept-with-search-bar.png
Hvad er Retail as media?

Helt kort er Retail as media en mulighed for dig som webshopejer at sælge indholdsplaceringer, produktplaceringer m.m. på jeres webshop til leverandører og dermed give dem adgang til slutkunden. Det kan være rangering af søgeresultater, rangering af varer på dine produktsider, indhold i megamenu, indhold på produktlistesider, dannelse af brandsider og meget mere.

Som webshopejer giver du her leverandøren en gylden mulighed for at skære den brede øvre del af marketingtragten fra og typisk opnå højere ROI, da annonceringen sker enten på selve beslutningstidspunktet for slutbrugeren eller meget tæt på.

Teknikken har udviklet sig

Noget relativt nyt er, at webshop-platforme som Shopware gennem deres stærke content management-system eller rekommenderingsmotorer som Relewise kan anvende kundeadfærdsdata til at skabe en endnu mere relevant oplevelse for slutbrugeren. Netop denne kombination af at være relevant baseret på adfærd og købshistorik med et push af brandbudskaber skaber ikke bare den bedre ROI, men kan også give en bedre og mere unik købsoplevelse for slutbrugeren.

Øg indtjeningen og salget

Hvad er det så for nogle fordele, der mere konkret ligger i Retail as media både for dig som webshopejer og i leverandørleddet? Den mest markante fordel er nok den gensidige økonomiske gevinst. Således kan du som webshopejer skabe attraktiv omsætning gennem dit virke som annoncør og dermed tjene yderligere på den kundestrøm, du i forvejen har. Denne omsætning er typisk også mere lukrativ, da den alene følger administrationstiden, du er villig til at bruge.

Som vi tidligere har været inde på, er den helt store fordel for brandowner/leverandør, at du annoncerer netop der, hvor slutbrugeren foretager sin beslutning. Så her kan du påvirke slutbrugeren direkte gennem flere forskellige taktiske greb. Disse greb kan afhængigt af eksempelvis CMS-system være mere eller mindre tilpasset den enkelte bruger eller portefølje af brugere.

Hvordan understøtter Shopware Retail as Media

Med Shopware får du den store fordel, at CMS og commerce-laget er samlet i én og samme motor. Det betyder, at du gennem Shopwares opbygning har fuld kontrol over, hvad slutbrugerne præsenteres for.

I Shopwares CMS-lag, Shopping Experiences, har du mulighed for at designe sider med de forskellige elementer, du har til rådighed. Helt konkret kan du opbygge forside, produktlistesider og produktsider. Med hjælp fra WEXO er det også muligt at udvide, hvor og hvordan de forskellige shopping experiences kan anvendes – for eksempel i en megamenu.

Ved hjælp af Rule Builder-funktionaliteten kan du definere, hvornår og hvor forskelligt indhold skal vises, baseret på aftaler med leverandører og/eller relevans for kunderejsen.

Inden du går i gang

Når du som webshopejer kaster dig ud i retail as media, er der en række vigtige overvejelser at tage højde for, både i forhold til dit tekniske setup og de pakker, du kan eller vil tilbyde dine samarbejdspartnere, f.eks. brandejere.

Disse overvejelser sparrer vi naturligvis gerne med dig om, så du får den løsning, der passer bedst til dine behov. Som partner med eksempelvis Relewise kan vi sammen arbejde både bredt og i dybden for at finde det setup, der passer bedst til jeres forretning.

Vil du høre mere?

Vi vil meget gerne fortælle mere omkring os som virksomhed. og hvordan vi kan hjælpe dig.

Eller