Øget mobiltrafik og dens betydning for din webshop

til_blog

05 aug Øget mobiltrafik og dens betydning for din webshop

Smartphones er efterhånden blevet allemandseje og ligeså er internetadgang. Du har måske selv bemærket det. Når vi sidder i toget eller bussen, er der altid et par stykker med deres smartphone fremme og måske endda når du mødes med en ven kommer telefonen frem et par gange, for lige at tjekke Facebook eller Instagram.

Det er dog ikke kun noget du og jeg har bemærket. I en rapport udgivet af Dansk statistik fra 2014 kan det ses at brugen af smartphones og brugen af internet på sin smartphone er steget markant siden 2011. Faktisk er brugen af internet steget fra 33% af alle smartphone brugere til hele 70%. Det er altså en stigning på over 100% på kun 3 år og der er ikke noget der tyder på at denne udvikling ikke fortsætter.

Det er altsammen meget godt, men hvad betyder det egentlig for dig som webshop ejer. Du har jo allerede en hjemmeside og har måske endda testet at den loader fint på telefonen og man kan navigere rundt efter at have zoomet lidt ind. Men hvis din webshop ikke er optimeret til mobile enheder kan det have en større indflydelse end du måske lige regner med.

Denne infographic udgivet på visual.ly har nogle konkrete tal på indflydelsen af at have en webshop der er optimeret til mobile enheder. Her er nogle spændende tal derfra:

  • 69% tablet brugere har shoppet online via deres tablet i de sidste 30 dage.
  • 48% følte at virksomheden ikke bekymrede sig om sin forretning, hvis et website (webshop) ikke virkede godt på deres telefon.
  • 67% af brugerne har større tilbøjelighed til at købe fra en webshop der er optimeret til mobile enheder end en webshop der ikke er optimeret til mobile enheder.

Er du stadig ikke helt overbevist om at du skal bruge penge på at optimere din webshop til mobile enheder, så har Google siden d. 21 april i år forøget betydningen af at have en mobil optimeret webshop. Det har altid været en faktor for rangeringen af din webshop i Google søgninger, men nu er Google begyndt at ligge mere vægt på denne faktor. Det betyder at du vil begynde at rangere lavere end før i søgninger der kommer fra mobile enheder.

Det er selvfølgelig ikke altafgørende at have en mobil optimeret webshop, men vores råd er stadig simpelt: Få optimeret din webshop til mobile enheder og bliv klar til det forøgede antal søgninger fra mobile enheder. Du vil ikke blot rangere bedre på Google, men også forøge din konverteringsrate.

Hvad du kan gøre
Selvom du synes du selv har testet din webshop og ikke ser noget problem i at skulle zoome lidt ind for at kunne trykke på de forskellige links er det ikke sikkert at Google er enig, og i sidste ende er det Googles vurdering der tæller.

Først og fremmest kan du tjekke dit website med Google PageSpeed Insights. Den giver dig både en vurdering af din webshop på computer og mobil, samt forslag til hvordan du kan optimere din webshop.

Dernæst kan du tage Googles Mobile-Friendly Test der kun fokusere på din webshops performance på mobile enheder. Testen giver dig feedback på om din webshop er optimeret til mobile enheder, og hvis ikke, hvad der skal ændres.

Så kan du ved hjælp af de to ovenstående værktøjer bedre danne dig et overblik over situationen og hvordan eventuelle problemer kan løses. Har du brug for hjælp til at få optimeret din webshop til mobile enheder, så kontakt os og få mere at vide om hvordan vi kan hjælpe dig.

Ingen kommentarer

Der kan ikke tilføjes kommentarer til dette indlæg i øjeblikket.

Top