Nemme tricks til konverteringsoptimering

konverteringsoptimering_blog

20 jan Nemme tricks til konverteringsoptimering

Der findes et væld af ting, man som webshopejer kan og bør gøre for at optimere sin konverteringsrate. Nogle af dem er simplere og nemmere at implementere end andre og nogle teorier bliver med tiden afkræftet til fordel for metoder der har vist sig at øge konverteringsraten. Dette indlæg vil fokusere på tre simple ting der, hvis ikke allerede implementeret, vil øge konverteringsraten på din webshop.

Drop sliders på forsiden
Rigtig mange webshops benytter sig af sliders på forsiden, og det er forståeligt nok, for det giver da mening at vise sine bedste tilbud og produkter frem. Sliders bliver dog hurtig komplicerede at udnytte til deres fulde potentiale.

Det viser sig at sliders i gennemsnit kun har en 1% click-through-rate. Dertil kan der komme problemer med timing og indlæsningstider. Der er ofte mange billeder og javascript der skal loade for at en slider fungerer optimalt og det rammer virkelig indlæsningstiden på din webshop. Især hvis den besøgende bruger en mobil enhed, hvilket i stigende grad er tilfældet.

Hvad skal du så bruge i stedet for en slider? Vi anbefaler at du enten bruger et hero image eller et grid. Et hero image er et stort billede eller banner, typisk placeret i midten på forsiden, så det er det første den besøgende ser. Du bør bruge billedet til at vise en nuværende kampagne, dit bedste tilbud eller noget helt tredje der er relevant for de besøgende.

Eksempel på godt brug af et hero image hos Pixizoo der reklamerer for deres Januar udsalg.

Eksempel på godt brug af et hero image hos Pixizoo der reklamerer for deres Januar udsalg.

Stadig ikke overbevist? Så tjek shouldiuseacarousel.com

Gør tilbudspriser tydelige
Det her kan virke som en meget lille og måske ubetydelig ting, men den er vigtig og især for den besøgendes oplevelse på din webshop.

I stedet for at gennemstrege den oprindelige pris (f.eks 500dkk), så brug andre markører til at vise de to forskellige priser. Det kan enten være med forskellige font størrelse, farver eller ord såsom “oprindelig pris” og “tilbuds pris”. Det kan nemlig være svært for den besøgende at læse tallet når det er gennemstreget og det gør det svært for den besøgende at se hvor godt dit tilbud er.

Eksempel fra Pixizoo, der gør de to priser meget tydelige ved brug af ord, farver og font størrelser.

Eksempel fra Pixizoo, der gør de to priser meget tydelige ved brug af ord, farver og font størrelser.

Kom på Instagram
Danskerne elsker de sociale medier og især Instagram er vokset eksplosivt hos den danske befolkning. I følge Facebooks Instagram annoncetal var der er i Oktober 2015 hele 1,2 millioner danskere på Instagram. Det er en kæmpe gruppe at kunne nå ud til og alt det kræver er at du uploader billeder af nye produkter på Instagram, annoncerer udsalg, konkurrencer osv. Det er nemt og hurtigt at komme igang med og du når ud til en masse nye potentielle kunder.

Det her var bare et lille indblik i hvad der kan gøres for at øge konverteringsraten på din webshop. Der er selvfølgelig mange andre muligheder, men dette indlæg skulle gerne vise at det ikke behøver at være besværligt at øge konverteringsraten.



Top