Hastighedsoptimering

til-blog

11 jun Hastighedsoptimering

Du har lavet en googlesøgning på den nyeste smartphone og har fundet en side der ser ud til at sælge den billigt. Du trykker ind på linket og siden begynder at indlæse. Du venter, og venter, og venter. Irritationen over den langsomme side kravler langsomt ind over dig, indtil du bliver utålmodig og vælger den næste side der også sælger den nye smartphone. Heldigvis indlæser denne side med det samme og du ånder lettet op.

Måske har du selv stået i samme situation. Hvis ikke, er du en af de heldige. Hastigheden på webshops er og bliver ved med at være en vigtig faktor. Måske er den endda vigtigere end du lige havde regnet med. Et studie foretaget af Akamai Technologies, Inc. viser at størstedelen af de besøgende på en webshop ikke vil vente mere end tre sekunder. Hvis det tager siden mere end tre sekunder at indlæse vil forbrugerne klikke videre til den næste side der indlæser hurtigere. Kigges der kun på det yngre segment (18-24 år) er den acceptable ventetid på blot 2 sekunder, før de klikker videre. Studiet er godt nok foretaget tilbage i 2010, men ifølge en artikel fra epn.dk fra sidste år har dette tal altså ikke ændret sig og 2 sekunder er stadig grænseværdien.

Nu sidder du måske og nikker, for det giver da egentlig sig selv at vi ikke gider vente på at få lov til at give en webshop vores penge, hvis vi bare kan bruge en anden webshop der er hurtigere. Hvad du måske ikke ved er at det ikke kun er konverteringsraten der bliver påvirket af hastigheden af en webshop. Siden 2010 har Google nemlig valgt at inkludere hastigheden i deres søgerangeringsalgoritme. Det betyder at hastigheden på en webshop er en faktor for hvor højt eller lavt webshoppen rangerer på Google. Til at hjælpe med at præcisere hvordan en webshop kan optimere sin hastighed har Google udgivet et værktøj kaldet PageSpeed, der giver en webshop en bedømmelse baseret på forskellige faktorer.

Dette tager vi selvfølgelig meget seriøst, da det både kan øge din konverteringsrate og forbedre dit webshops SEO. Det er også noget der kan optimeres for rigtig mange webshops og det uden at tage meget lang tid, hvis du vel og mærke ved hvad der skal til. For at tage fat i et konkret eksempel, så optimerede vi pixizoo.dks webshop og fik hævet deres bedømmelse på PageSpeed betydeligt.

pixizoo_before_after

Som det kan ses på den ovenstående graf gik Pixizoo altså fra at have en bedømmelse på henholdsvis 45 og 56 på mobil og computer til at have en bedømmelse på 63 og 76. Vi opnåede en samlet stigning på 38%.

comparison

Vi har I den ovenstående graf sammenlignet Pixizoos bedømmelse med Zalandos og Asos, der begge er store webshops. Det er ret tydeligt at Pixizoo faktisk får en højere bedømmelse på både computer og mobil end Zalando og Asos, så der er rig mulighed for de mindre webshops at konkurrere med de store på hastighedsfronten.



Top