Konverteringsoptimering

7 tips til konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering handler om at få endnu flere af de besøgende til at købe dine produkter og løbende arbejde på, at de besøgende kan navigere gnidningsfrit rundt på webshoppen og frem til betaling.

Desto flere besøgende du kan konvertere til kunder, jo flere muligheder åbner der sig for at videreudvikle på webshoppen. Nedefor er vi kommet med 7 tips til hvordan du kan arbejde med konverteringsoptimering på webshoppen.

Vores viden og idékatalog bliver løbende udbygget i takt med hvert gennemført kundeprojekt og fra vores samarbejde med danske og udenlandske konverteringseksperter. Med udgangspunkt i din webshop og din branche, vil vi aktivt kunne spare med dig om løbende konverteringsoptimering og forbedringer til webshoppen.

Vores viden fra +100 webshops over de sidste mange år samt en dyb involvering i branchen, kommer i spil til fordel for dig.

Blandt vores kunder er der webshops, der omsætter for +800 mio/årligt online, shops der operer i 30 lande og shops med over 6.000 ordre dagligt. Derudover arbejder vi også for webshop for flere store danske kæder, som giver os en god indsigt i behovene hos de danske butikskæder.

1. Hastighedsoptimering

Hastighed og konverteringsoptimering går hånd i hånd, da en langsom webshop ofte vil gå ud over brugeroplevelsen og få de besøgende til at tabe tålmodigheden, og hoppe videre til en konkurrents webshop.

En god fingerregel er, at indholdet på en side skal loade indenfor 2-3 sekunder. Går der længere end 3 sekunder øges risikoen for at den besøgende bliver utålmodige og hoppe væk fra webshoppen.

En analyse af webshoppens loadhastighed er vigtigt at prioritere, hvis du vil undgå et tab eller fald af konverteringer.

Vi har stor fokus på hastighedsoptimering i vores kode og vil også gerne assistere dig med en analyse af webshoppen, og finde steder der kunne have fordel af at blive optimeret. I en analyse af hastigheden bliver problemer defineret, præciseret og der bliver lagt en plan for hvordan de kan udredes.

Der ses ofte en stigning i konverteringsprocenten, når sidehastigheden optimeres på en webshop, hvilket er en af årsagerne til, at Google bruger sidehastighed, som en faktor i forhold til SEO.

Nedenfor er 8 områder, som ofte trænger til at blive optimeret.

Optimere billeder til WebP format
Reducere antal JacaScript og CSS-filer
Sikre at din hosting platform er optimeret
Optimering af integrationer og cronjobs
Benyt caching
Database optimering
Optimering af web fonts
Reducere brugen af eksterne plugins

2. Checkout flow

Der er ingen entydigt svar på om det er one step eller flere step checkout, der konverterer bedst. Begge opbygninger kan fungere rigtig fint alt afhænging af hvordan de er opbygget. En vigtig faktor for brugervenligheden er netop 1) overskuelighed og 2) forudsigelighed, som er muligt at skabe på begge opbygninger af checkout flowet.

Ved one step checkout bør man være opmærksom på at bevare overskueligheden på siden, så de besøgende tydeligt kan se, hvad der skal gøres først. Sikre en logisk opbygning og at den er let at komme igennem evt. med step 1, 2, 3 i tre tydelige adskilte kolonner
Ved flere steps checkout er det godt at visualisere hvilke steps der er og hvad man skal igennem. 1. Indkøbskurv -> 2. Adresse -> 3. Levering -> 4. Betaling, så der allerede i step 1 er afstemt med kunden, hvad man skal igennem frem til betaling.

For at højne brugervenligheden på flere-step-checkout, er det vigtigt med tydelige knapper og et simpelt og overskueligt flow, der leder kunden frem til næste knap/step.

Skab en logisk rækkefølge, og gør det tydeligt, hvilke felter der skal udfyldes. Bliver alle felter alligevel ikke udfyldt, så tag kunden i hånden med en tydelig markering af de steder, der mangler at blive udfyldt.

På checkout bør det ikke være et krav at oprette en konto ved køb, da man risikere at opsætte en ekstra forhindring frem mod købet, som kan koste dig salg. Det bør være et tilvalg på fx ordrebekræftelsessiden eller ordre e-mailen, hvis kunden efterfølgende ønsker at tilgå ”Min side”.

3. Tydelig visning af kunde rabat

Baseret på splittestning har vi set en stor forbedring i konverteringsraten, hvis kundens rabat bliver fremhævet i kurven og på checkout.

Kører du fx med en tilbudspris, 3 for 2 rabat, medlemsrabat eller lignede, bør denne rabat vises særskilt i kurven, så kunderne både kan se den originale pris og tilbudsprisen. Vi har set gode resultater på konverteringsraten med at samle rabatterne under en Samlet rabat, som man kan åbne for at se de forskellige rabatter, man har opnået.

4. Filtrering

Filter på varelisterne er en vigtig funktion, så snart man har over ~10 produkter på webshoppen. De besøgende vil så hurtigt som muligt gerne have snævret produkterne ind, så de er top relevante for det, de er ude efter.

Giv de besøgende mulighed for at indskrænke antallet af produkterne ud fra relevante produktegenskaber for dine produkter fx prisintervaller, farver, størrelser, kategori, brand m.v.

Et godt filter stiller krav til dine produktdata, da der skal være styr på varianter som størrelser, farver, priser, og andre produktegenskaber, der er relevante at filtrere på.

Tænk også på visningen af filtret. Det kan både placeres ude i venstre side eller i toppen af varelisten. Det vigtigste er blot, at det er meget tydeligt for den besøgende, at det er filtrer og at man har mulighed for at tilpasse udvalget af produkter.

Det er også væsentligt at kunne nulstille filteret, så man kan gå tilbage og få vist hele overblikket med alle produkter igen, samt nemt ændre i sin filtrering.

Ligeledes giver det en god kundeoplevelse, hvis filter-egenskaber der resulterer i 0 produkter, ikke bliver vist som en filteringsmulighed.

5. Mersalg til kunder

På varekortet er der god mulighed for at lave mersalg til kunderne med relaterede varer og tilkøb. Samtidig er det afgørende for den langsigtede succes - desto mere du kan tjene per ordre, jo flere kunder har du råd til at tiltrække.

Relaterede varer er fx Andre har også købt / Tilbehør og kan placeres i højre kolonne på varekortet, hvor det er meget synligt. Hvis der ikke er plads ude til højre, er det også oplagt at placere dem neden under produktet, da kunderne efterhånden er vandt til en af de to placeringer af relaterede varer. De besøgende bruger disse produkter til at browse hurtigt igennem forskellige produkter og man har en følelse af, at de er relevante for en. Det kan fx være varer, der er fra samme mærke eller kategori.

Disse varer kan også bruges til at lede den besøgende nemt videre i shoppen til andre interessante produkter. For hvis man kommer ind på et produkt, der ikke lige var det man ville have, så kan man se på lignende produkter og shoppen videre herfra.

Tilkøb er godt at placere lige ved Læg i kurv knappen, hvor man kan sætte flueben ud for hvert tilkøb og læg det hele i kurven på samme tid. Man kan også lave det som en popup efter en vare er lagt i kurven, hvor man nemt kan vælge et tilkøb. Disse varer vises med et billede, produktnavn, pris og et link ind til varekortet, hvor man kan læse mere om varen.

6. Optimering af søgefunktion

Her er et fif der kan hjælpe dig lidt på vej med en bedre søgeresultatside. Når folk har søgt på noget på din webshop, så prøv at tænke videre ind på søgeresultatssiden. For hvordan er den opbygget og designet?

Prøv at få denne side tænkt ind som værende lig med dine varelister, så de besøgende ikke bemærker, at der er nogen synderlig forskel på hvilken vej de tager ind til produkterne.

Det er et godt udgangspunkt, hvis de to indgange til produkterne minder om hinanden. Så de besøgende får mere eller mindre den sammen oplevelse med at få vist relevante produkter uanset om de kommer ind via topmenuen eller den interne søgemaskine.

På varelisterne har vi filtreringen, der indsnævre udvalget af produkter. Går man ind via søgeresultatssiden bør man så vidt mulighed have de samme filtreringsmuligheder. Det vil give en god kundeoplevelse for de besøgende og hjælpe dem til hurtigere at finde frem til relevante produkter.

En god søgefunktion skal også levere relevante produkter, hvor vi opfordre til, at den tager højde for stavefejl, synonymer og minimere antallet af tomme søgeresultatssider. Værdien af søgefunktionen kan også øges ved at have en as you type funktion, hvor der vises resultater i takt med man taster. Fordelen er at man hurtigere får de besøgende direkte ind på relevante varegrupper.

7. Salg af produkter i restordre

Når et produkt ikke længere er på lager, er det god praksis at beholde produktet på webshoppen, så man kan tilgå den fra varelisten.

Inde på selve varekortet skal der stå, at produktet ikke er på lager og der skal være mulighed for at indtaste sin e-mail adresse i et felt (i stedet for køb knappen), hvor man skriver sig op til at modtage en e-mail, når varen er tilbage på lager.

På den måde er der gode chancer for at få solgt noget til disse besøgende alligevel, selvom din vare ikke var på lager, da de var forbi webshoppen.

Kort og godt om konverteringsoptimering ...

Fokusere på hvad der vil give flest salg i webshoppen. Hellere lave få optimeringer end mange små, der ikke giver det samme resultat.

Vi håber at ovenstående har været med til at så et frø om, hvordan du kan optimere endnu mere på webshoppen. Vi står altid klar til at hjælpe med sparring og den tekniske implementering af dine optimeringsidéer.

Vil du høre mere?
og
Tak for din besked - du hører fra os ASAP
Oops! noget gik galt, venligst prøv igen
Tommy Frøkjær
Direktør
61 71 18 15
CVR 33757131
Få den nyeste viden om webshops direkte i din mailbox.
Din email er nu tilmeldt vores nyhedsbrev
Oops! noget gik galt, prøv venligst igen